w ,

Dietetyczne przekąski w podróży. Zdrowe i niskokaloryczne propozycje

Maraton wyjazdów służbowych, podróżowanie wakacyjne – jak w takich sytuacjach jeść zdrowo i dietetycznie? Sprawdź nasze propozycje.

W dzisiejszych czasach podróżowanie, to nie tylko okres wakacji. Coraz częściej wyjeżdżamy zawodowo, począwszy od codziennego spędzania wielu godzin w samochodzie, gdy np. praca wiąże się z kontaktem z klientami, a samochód nie jest tylko naszym środkiem transportu, ale również biurem, aż po kilkudniowe wyjazdy służbowe i noclegi poza domem. Czy w takich warunkach jesteśmy w stanie odżywiać się zdrowo czy też utrzymać dietę?

Lekkie przekąski w podróży

Nawet kilkudniowy wyjazd służbowy może zaprzepaścić wprowadzone wcześniej zmiany żywieniowe. Nie mówiąc już o osobach, które codziennie podróżują i dużą część dnia spędzają w samochodzie. W takich sytuacjach warto zabierać ze sobą z domu coś lekkiego do jedzenia. Wszechobecność fast foodów, kawiarni czy wysokokalorycznych przekąsek dostępnych na każdej stacji benzynowej, w sklepikach czy automatach samoobsługowych sprawia, ze niejednokrotnie rezygnujemy z obranego toru zdrowego odżywiania. Tymczasem dobre planowanie i przygotowanie się do kolejnego dnia pozwoli nam jeść racjonalne, domowe, lekkie posiłki. Doskonale sprawdzą się tutaj dania do lunch boxów oraz zdrowe przekąski. Jakie przekąski w podróży pozwolą nam utrzymać dietę?

Niskokaloryczna i dietetyczna przekąska

Pokrojone warzywa oraz owoce spakowane do higienicznego pojemnika: doskonale sprawdzi się tutaj np. pokrojona marchew, papryka, seler naciowy, pomidorki koktajlowe, kalarepa, rzodkiewki, ogórek zielony, surowy kalafior, obrane pomarańcze czy mandarynki, brzoskwinie, jabłko, banan i inne ulubione owoce.

Kanapki na podróż

Kanapka na drogę lub mini tortille z warzywami – aby urozmaicić posiłki, można naprzemiennie przygotowywać kanapki z pełnoziarnistego pieczywa bądź z razowych tortilli (gotowe można kupić w sklepie); wykorzystujemy do nich chudą wędlinę, kurczaka, rybę, przekładamy liściem sałaty i gotowe. W tortillach możemy również umieścić pokroje warzywa, a następnie całość zawinąć i spakować. W przypadku kanapek warzywa lepiej jest umieścić w oddzielnym pojemniku i zjeść je jako towarzystwo do pieczywa.

Bakalie

Suszone owoce, orzechy, migdały, pestki dyni i nasiona słonecznika – można skomponować swój własny, ulubiony zestaw i codziennie zabierać porcję ze sobą. Jedna uwaga dotyczy suszonych owoców – choć zdrowa, jest to przekąska, której ilość powinniśmy sobie dozować ze względu na dużą ilość cukru.

Coś dobrego do picia

Jogurt naturalny, maślanka, kefir czy napój smoothie, shake przygotowany na ich bazie z dodatkiem płatków owsianych, otrębów, nasion i owoców to kolejny przykład przekąski fit.

Suchy prowiant na wyjazd

Wafle ryżowe z dodatkami – od czasu do czasu sprawdzą się jako suchy prowiant w podróży. Pakujemy wafle, do oddzielnego pojemnika ulubione powidła, masło orzechowe, pastę do smarowania (np. humus, pasty warzywne jak z papryki, zielonego groszu, kalafiora itp.) oraz łyżeczkę i lekka fit przekąska na podróż gotowa.

Chipsy ditetetyczne

Domowe chipsy warzywne lub owocowe – jabłka, banany, papryka, marchew, seler, burak i inne pokrojone w cienkie plasterki i upieczone w piekarniku również spełnią rolę wartościowej, niskokalorycznej przekąski.

Fit posiłek w podróży

Gdy w podróży spędzamy cały dzień warto również przygotować posiłek, który spełni zadanie lunchu bądź obiadu. Do tego doskonale nadają się dania jednogarnkowe, które możemy spakować do lunch boxu:

Sałatki

Sałatki przygotowane na bazie kasz lub makaronu razowego. Gotujemy kasze gryczaną, pęczak, jaglaną, komosę ryżową czy makaron i mieszamy z pokrojonymi ulubionymi warzywami. Może to być surowa marchewka, papryka, pomidory, ogórki kiszone, sałata, brokuły, fasolka szparagowa i wiele innych. Do tego dodatek z mięsa – np. pierś z kurczak czy indyka lub ryba, wędzona, gotowana, pieczona lub z puszki w sosie własnym i pełnowartościowy posiłek gotowy. Wystarczy go jeszcze przyprawić oraz dodać dobry olej roślinny, jak olej rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek.

Mięso

Pieczone mięso, np. udka z kurczaka z zestawem warzyw i ryżem brązowym to również dobra propozycja zdrowego dania, które łatwo zjeść w podróży.

Rośliny strączkowe

Dania przygotowane na bazie roślin strączkowych (np. soczewica, ciecierzyca) – warzywne lub z dodatkiem mięsa będą sycące, niskokaloryczne, pełne zdrowych składników odżywczych.

Omlety i placki

Omlety lub placuszki przygotowane na bazie jaj, mąki pełnoziarnistej lub płatków owsianych, otrębów, jogurtu naturalnego lub mleka i ulubionych przypraw (np. cynamonu). Do masy można dodać starte jabłko lub inne owoce, wtedy nie będą suche. Są bardzo dobrym rozwiązaniem na pełnowartościowy posiłek, w którym dostarczymy organizmowi białka, węglowodanów, tłuszczy i witamin jednocześnie.

Babeczki i placuszki

Innym rozwiązaniem są placuszki warzywne przygotowane np. z cukinii lub zdrowe babeczki czy muffiny upieczone z dodatkiem warzyw – chociażby marchewkowe czy brokułowe. Raz upieczone i przechowywane w lodówce, mogą być gotową przekąską na podróż przez kilka dni.

Zdrowe jedzenie na podróż – Zasady

Jeśli w trakcie podróży decydujesz się na posiłek na mieście lub w hotelu kieruj się podstawowymi zasadami:

  1. wybieraj mięsa pieczone, gotowane lub grillowane, najczęściej mają niewielką ilość tłuszczu
  2. unikaj mięs, ryb panierowanych oraz podawanych z sosem
  3. zamiast frytek poproś o ryż, kaszę lub zwykłe ziemniaki gotowane z wody
  4. sałatki – wybieraj te, gdzie nie są wykorzystywane dressingi na bazie majonezu bądź poproś o sałatkę bez takiego sosu, a w zamian polej ją np. oliwą z oliwek, octem winnym czy sokiem z cytryny
  5. lekka zupa bądź pełnoziarnista tortilla z warzywami i chudym mięsem, sushi będą również dobrym rozwiązaniem.

I jeszcze jedna bardzo ważna sprawa – nigdy nie zapominaj o nawodnieniu! Zabieraj ze sobą odpowiednią ilość wody (ok. 1,5 l) i popijaj małymi łykami przez cały dzień.

Dietetyczne przekąski w podróży. Zdrowe i niskokaloryczne propozycje
Ocena: 4.8 Oddane głosy: 14

Źródła:

[1] http://www.foodnetwork.com/healthyeats/healthy-tips/2016/11/a-nutritionists-tips-for-eating-healthy-while-traveling
[2] http://www.businessinsider.com/how-to-stay-healthy-while-traveling-2017-3?IR=T
[3] https://www.bemytravelmuse.com/how-to-eat-healthy-while-traveling/
[4] https://www.livestrong.com/article/380329-how-to-eat-healthy-on-the-go/

Komentarze i opinie

5 komentarzy do "Dietetyczne przekąski w podróży. Zdrowe i niskokaloryczne propozycje"
Dodaj swoją opinie
  1. Bardzo dobrze, że zostało podkreślone jak ważne jest przygotowanie jedzenia przed podróżą. Ja tutaj przez długi czas popełniałam błąd. Zawsze brakowało czasu itd. i później z braku laku zostawało kupowanie coś na mieście lub stacji benzynowej. Tak jak ze wszystkim, tutaj ważne jest wyrobienie sobie nawyku. Teraz przed wyjazdem przygotowanie przekąsek jest dla mnie rytuałem i człowiek od razu ma lepsze samopoczucie gdy dobrze się odżywia.

  2. Zdrowa przekąska na podróż? Tylko batoniki 🙂 Robie sobie w weekend na cały tydzień kilkanaście sztuk dla siebie i całej rodziny. Daktyle, nasiona chia, kakao + olej kokosowy i jest niebo w gębie. To nasze ulubione. Wiem co jem i nie musze sprawdzac etykiet. Polecam

  3. Kłaniają się podstawowe zasady dietetyki i odżywiania. Nie tylko w podróży czy podczas wyjazdów, ale i na co dzień powinniśmy się do tego stosować. Dieta pudełkowa, żarcie w pojemnikach + coś pod ręką na czarną godzinę u mnie must have. Znacznie ułatwia odporność na zachcianki.

    • Średnio rozumiem. Jak się umie dobrze gotować to można zrobić z kaszy czy ryżu o wiele pyszniejsze danie niż fastfoodowe frytki z kebabem.

Dodaj komentarz

Dlaczego powinniśmy jeść regularne posiłki

Dlaczego powinniśmy jeść posiłki regularnie i o stałych porach?

Zalecana dieta na łojotokowe zapalenie skóry

Zalecana dieta na łojotokowe zapalenie skóry. Czego unikać?