w ,

Groźne skutki niedoboru witaminy C. Sprawdź przyczyny i objawy

Lista zawierająca choroby spowodowane brakiem witaminy C w diecie jest długa, a umieszczone w niej schorzenia mogą dotknąć każdego – bez względu na wiek. Przyjrzyjmy się jej – przez wzgląd na zdrowotne bezpieczeństwo własne i bliskich. Są na niej przypadłości, których nikt nie chciałby doświadczyć.

Od kiedy na początku XX wieku węgierski biochemik Albert Szent-Gyorgyi odkrył kwas heksuronowy – substancję znaną nam dziś jako witamina C lub kwas askorbinowy, co roku pojawia się wiele publikacji na temat wielkiej roli tej kwaśnej witaminy, jaką odgrywa w życiu każdego człowieka i… zwierzęcia. Słynie z tego, że neutralizuje wolne rodniki, czyli zmniejsza stres oksydacyjny, i uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiegając w ten sposób procesom nowotworzenia oraz zakażeniom wywoływanych przez różne typy drobnoustrojów.

Witamina C – źródło witalności

Choć dziś w rozmaity sposób podważane są niezwykłe prozdrowotne właściwości kwasu askorbinowego (w tym te, które dotyczą przeciwwirusowego działania witaminy C), to już w 1949 roku pojawił się raport przygotowany przez amerykańskiego lekarza Fredericka R. Klennera1 prezentujący niezbite dowody, że witamina ta przeciwwirusowo jednak działa2,3– i to działa fenomenalnie skutecznie. Klenner opisywał w swoim raporcie rzetelnie i drobiazgowo całkowite wyleczenie 60 pacjentów z polio przy użyciu wysokich dawek witaminy C – choroby uznawanej do dziś za nieuleczalną.

Wielka witalna moc tej witaminy została potwierdzona wieloma badaniami naukowymi – w odniesieniu do wielu obszarów zdrowia człowieka. Powinniśmy zatem dbać, aby kwasu askorbinowego w naszej diecie nie brakowało. Tymczasem, choć wydaje się to nieprawdopodobne, w czasach, gdy kiszonki oraz świeże warzywa i owoce – główne źródła tego życiodajnego związku – dostępne są przez cały rok, niedobór witaminy C jest powszechny.

Co powoduje niedobór witaminy C – poznaj przyczyny

Witaminy C miewamy za mało w organizmie z kilku głównych powodów:

  • za mało mamy w diecie produktów bogatych w naturalną witaminę C – choć dla zwierząt produkcja witaminy C w organizmie jest fizjologiczna, to ludzki organizm nie potrafi samodzielnie wytworzyć kwasu askorbinowego; jedyne jego źródła to żywność oraz syntetyczne suplementy diety;
  • tracimy bardzo dużo naturalnej witaminy C zawartej w produktach spożywczych poddając je cieplnej i wodnej obróbce kulinarnej;
  • kwas askorbinowy to witamina rozpuszczalna w wodzie, nie jest magazynowana w tkankach, dlatego tracimy ją z każdą kroplą wody wydaloną z organizmu w postaci moczu lub potu;
  • niektóre leki lub suplementy diety mogą utrudniać wchłanianie witaminy C lub wymagać zwiększenia podaży tego związku w diecie, np. leki zawierające kwas acetylosalicylowy, hormonalne leki antykoncepcyjne;
  • palenie papierosów4, stres, przebywanie w zanieczyszczonym środowisku powodują szybsze zużycie zgromadzonej w organizmie witaminy;
  • podaż witaminy C nie wystarcza, aby w niektórych sytuacjach zaspokoić popyt komórek na ten związek; większe zapotrzebowanie na witaminę C pojawia się przy ciąży, karmieniu piersią, leczeniu onkologicznym, stanach po urazach, zabiegach chirurgicznych, po oparzeniu, w trakcie czynnej infekcji, w stanach przedłużającego się stresu.

Brak witaminy C – objawy i skutki niedoboru

Brak lub głęboki niedobór witaminy C stanowią zagrożenie życia. Współcześnie brak witaminy C w organizmie nie jest raczej notowany – aby doszło do niego, trzeba byłoby przez ok. 70 dni nie przyjmować wcale ani żywności, ani suplementów zawierających tę witaminę. Obecnie spotykamy się raczej z różnym poziomem niedoboru tego związku. O niskim poziomie tej witaminy mówi się, kiedy analiza laboratoryjna próbki krwi wykaże mniej niż 2,5 mg/l kwasu askorbinowego. Najczęściej notuje się niedobory witaminy C u samotnych mężczyzn, osób starszych, stosujących dietę, z chorobami psychicznymi lub niedocenianych przez społeczeństwo i bliskich.

Niedobory witaminy C sygnalizują w pierwszej kolejności:

  • Nawracające infekcje, które trwają długo i mogą powodować powikłania.
  • Gorsza forma psychofizyczna.
  • Wypadanie włosów.
  • Problemy ze skórą.
  • Utrudnione gojenie się ran.
  • Ciągłe zmęczenie oraz/lub męczliwość.
  • Ból całego ciała.
  • Spadek jędrności skóry.
  • Problemy z ciśnieniem krwi.
  • Suchość skóry.
  • Brak apetytu.

Pogłębiający się niedobór witaminy C sygnalizują:

  • krwawienia z dziąseł – początkowo podczas szczotkowania zębów, potem samoistnie;
  • rozpulchnienie dziąseł i obniżanie się ich linii5;
  • chwiejność zębów, a z czasem ich wypadanie;
  • czerwone, grube linie pod językiem;
  • nieustępujące lub trudne w leczeniu stany zapalne śluzówki;
  • łamliwość kości i paznokci;
  • bóle mięśni i stawów;
  • anemia;
  • podwyższony poziom cholesterolu we krwi i ciśnienia krwi.

Choroby spowodowane brakiem witaminy C

Schorzenia wynikające z braku lub niedoboru witaminy C w diecie dotykają wiele różnych obszarów organizmu. Skutkiem deficytu kwasu askorbinowego są:

Szkorbut

Obecnie choroba rzadko spotykana, śmiertelna wielonarządowa choroba, której objawy dotyczą głównie tkanki łącznej i w mniejszym stopniu – kostnej. Schorzenie jest związane z zakłóceniem wytwarzania kolagenu – głównego białka skóry i tkanki łącznej, w tym tkanki łącznej kości.

Nawracające infekcje

niedobór witaminy C powoduje zmniejszone wytwarzanie kolagenu, który jest niezbędnym elementem budującym szczelne rusztowanie ścian naczyń krwionośnych.

Schorzenia sercowo-naczyniowe

Pojawiają się wskutek osłabienia ścian tętnic i żył, ale też w wyniku przyspieszonego odkładania się blaszek miażdżycowych, co wiąże się z kolei z regulującym wpływem witaminy C na gospodarkę tłuszczową organizmu.

Nowotwory

Nowotwory to skutek nieneutralizowanego stresu oksydacyjnego. Wolne rodniki uszkadzają DNA w komórkach, co powoduje mutacje w materiale genetycznym i wynikające z tego zaburzenia metaboliczne. Udowodniono, że pacjenci z niskim poziomem witaminy C we krwi mają niższe szanse na przeżycie6, natomiast witamina C w dużych dawkach może być z sukcesem wykorzystywana w zaawansowanym stadium choroby nowotworowej7, gdyż hamuje dzielenie się komórek nowotworowych oraz indukuje ich apoptozę.

Sepsa

Przy braku witaminy C może zdarzyć się bardzo szybko: wskutek nieszczelności ścianek naczyń krwionośnych.

Starzenie się skóry8 i przebarwienia tej tkanki

Spowodowane gorszym wytwarzaniem kolagenu, co skutkuje utratą jędrności i nawilżenia tkanki okrywającej ciało.

Zaburzenia snu i regeneracji tkanek oraz zaburzenia psychiczne

Potwierdzono w badaniach9, że bezsenność lub zła jakość snu wywodzą się z diety o małej zawartości owoców i warzyw. Problemy ze snem rzutują z kolei na stany psychofizyczne.

Witamina C to królowa ludzkiej witalności i nasz największy sprzymierzeniec z walce ze śmiertelnie niebezpiecznym dla komórek stresem oksydacyjnym. Spożywamy jej coraz mniej – z powodu złych nawyków żywieniowych lub ubogiej w tę witaminę diety. Za to zużywamy – w bardzo dużych ilościach. Skoro produkcja witaminy C nie jest możliwa w ludzkim organizmie, konieczna jest suplementacja – najlepiej w postaci preparatów naturalnych i opatrzonych etykietką eko- lub bio-.

Groźne skutki niedoboru witaminy C. Sprawdź przyczyny i objawy
Ocena: 4.8 Oddane głosy: 6

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18147027
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12984224
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13186799
[4] https://ajph.aphapublications.org/doi/abs/10.2105/AJPH.94.5.870
[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29663975
[6] http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1191/0269216305pm970oa
[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27882116
[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29633407
[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29703857

Komentarze i opinie

Dodaj komentarz

Naturalne i skuteczne sposoby na depresję

Naturalne i skuteczne sposoby na depresję. To naprawdę pomaga!

Spokojny sen - co zrobić, żeby szybko zasnąć

Spokojny sen – co zrobić, żeby szybko zasnąć? Jak spać, by się wyspać?