w ,

Jedz dwa banany dziennie i zobacz, co się stanie

Jedne z najbardziej odżywczych owoców świata – banany. Zalety tych łukowato wygiętych skarbów natury zaskakują – bo banany to nie tylko pyszna przekąska, ale także bogato zaopatrzona „apteka” wspomagająca ciało i psychikę: od niemowlęcia po seniora. Co zatem dają dwa banany dziennie?

Jeśli zjesz dziennie 2 banany ważące razem ok. 300 g, dostarczysz do organizmu przeciętnie:

  • 3,21 g białka;
  • 1 g tłuszczu;
  • 7,8 g błonnika.

Jeden banan zaspokaja aż 23 proc. dziennego zapotrzebowania na potas i 46 proc. zapotrzebowania dziennego na witaminę B6. Korzyści, jakie przynosi jedzenie bananów, jest znacznie więcej.

Banany – zalety warunkowane przez skład i dojrzałość

Dużo błonnika, witamin, minerałów, a także naturalnych cukrów plus składniki o działaniu antynowotworowym, antyutleniającym i poprawiające nastrój – tak w wielkim skrócie można przedstawić podstawową listę naturalnych dóbr, jakich dostarczają banany.

Zalety bananów zmieniają się w czasie – bo im bardziej banan dojrzały, tym mniej w nim skrobi, a więcej cukrów prostych. Z tego powodu osoby zmagające się z cukrzycą powinny wybierać banany niedojrzałe, z zieloną skórką. Takie owoce mają niski indeks glikemiczny, dostarczają mniej kalorii, wolniej się wchłaniają i nie powodują gwałtownego wyrzutu insuliny do krwi.

Jedzenie bananów dawniej a dziś

Bogaty skład bananów powoduje, że owoce te od wieków stosowne były do poprawy, zachowania a nawet ratowania zdrowia. Już setki lat temu stosowano je jako środek wspomagający radzenie sobie z przewlekłymi stanami zwyrodnieniowymi. Obecnie wiadomo, że jedzenie bananów codziennie przynosi korzyści praktycznie każdemu narządowi i układowi ludzkiego ciała. Na liście zalet wynikających ze spożywania bananów naukowcy, na podstawie wyników badań, umieścili już całkiem sporo pozycji.

Ciśnienie i układ krążenia pod kontrolą

Banany trzymają ciśnienie w ryzach dzięki wysokiej zawartości potasu i niskiej zawartości sodu. Klinicznie udowodniono, że działają podobnie, jak leki obniżające i tonujące ciśnienie krwi. Nie ma tu znaczenia odmiana bananów – każda wywiera taki sam korzystny efekt dla układu krążenia i serca. Ochronę przed zawałem i udarem zapewnia też duża ilość błonnika, którego składniki obniżają ilość złego cholesterolu we krwi.

Działanie antynowotworowe

Bardzo dojrzałe, słodkie banany z brązowo nakrapianą lub całą brązową skórką zawierają dużą ilość glukozy i fruktozy, ale przede wszystkim – TNF (z ang. tumor necrosis factor – czynnik martwicy nowotworu). Składnik ten stymuluje układ odpornościowy do walki z komórkami nowotworowymi. Z badań, które przeprowadzili Japończycy na myszach i z wykorzystaniem soków z różnych rodzajów owoców, wynika, że to właśnie sok bananowy najlepiej wpływał na poprawę stanu zdrowia1.

Sprawna praca układu pokarmowego

To zaleta dużej ilości błonnika z celulozą i glukanami, które działają jak skuteczne wymiatacze szkodliwych składników, przyspieszacze perystaltyki jelit i probiotyki niezbędne do rozwoju korzystnej mikroflory jelit, która wspomaga też odporność. Z kolei zawarta w bananach
leukocyjanidyna to flawonoid, który przyczynia się do pogrubienia śluzówki żołądka i przewodu pokarmowego, co chroni przed rozwojem wrzodów i odczuwaniem zgagi.

Zdrowie układu nerwowego, dobre samopoczucie, szybsze uczenie się

Dwa banany dziennie pokrywają ponad 90 proc. zapotrzebowania na pirydoksynę (wit. B6), a oprócz tego zawierają dużo innych witamin z grupy B, do tego magnez, mangan i wspomniany już potas oraz tryptofan. Wszystkie te składniki są niezbędne do prawidłowego przekaźnictwa nerwowego, utrzymania stresu w ryzach, a powstająca z tryptofanu serotonina chroni przed depresją. Banany poprzez zawarte w nich związki fenolowe chronią też przed chorobami neurodegeneracyjnymi, np. chorobą Alzheimera.

Zwalczanie stresu oksydacyjnego

Liczne badania wskazują, że jedzenie banana jest świetnym sposobem na plagę naszych czasów – stres oksydacyjny spowodowany przez wolne rodniki. Za działanie antyutleniające odpowiedzialne są witamina C, fenole, karotenoidy, biogenne aminy, fitosterole2. W dojrzałym bananie jest ich dużo więcej niż w zielonym – aktywność antyoksydacyjna żółtych i brązowych bananów jest 8-krotnie wyższa niż bananów niedojrzałych.

Lekkostrawne, doskonałe źródło zdrowej energii

Jedzenie bananów w liczbie dwóch sztuk dziennie dostarcza ok. 400 kcal pochodzących z glukozy, fruktozy i sacharozy, a także ok. 1000 mg potasu, który jest niezbędny do pracy mięśni. To zdrowa porcja energii uwalnianej tym wolniej, im bardziej niedojrzałe są owoce – dlatego dieta bananowa jest często polecana sportowcom i dzieciom.

Lepsza odporność

Jedzenie banana chroni przed atakiem drobnoustrojów – aktywność ta wynika z zawartych w owocu (i skórce) składnikach przeciwbakteryjnych i przeciwgrzybiczych i witaminy C. Spożycie dwóch bananów pokrywa ok. 30 proc. dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Zdrowe nerki i równowaga elektrolitowa

Na nerki ochronnie działa duża ilość potasu, który zabezpiecza przed tworzeniem kamieni wapniowych oraz TNF. W badaniach przeprowadzonych w Szwecji wykazano, że jedzenie dwóch bananów 2-4 razy w tygodniu zmniejsza aż o połowę ryzyko raka nerki.

Jedz dwa banany dziennie i zobacz, co się stanie
Ocena: 4.7 Oddane głosy: 6

Źródła:

[1] http://www.ijohmr.com/upload/2(1).pdf
[2] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814616303831

Komentarze i opinie

Dodaj komentarz

Polska superżywność - Polskie superfoods

Polskie superfoods. Super żywność w Twoim warzywniaku lub markecie

najskuteczniejsze sposoby na przeziębienie i grypę

4 najskuteczniejsze sposoby na przeziębienie i grypę