w ,

Mało czerwonych krwinek? Sprawdź co jeść na niedobór erytrocytów

Jeśli czujesz zmęczenie, osłabienie, masz kłopoty z koncentracją lub szybko się męczysz, warto sprawdzić czy przyczyną Twoich dolegliwości nie jest anemia. Takie objawy łatwo zbagatelizować tłumacząc je przepracowaniem czy porą roku. A skutki nieleczonej niedokrwistości mogą być groźne dla naszego zdrowia.

Niedokrwistość, czyli anemia to zbyt niski poziom czerwonych krwinek lub hemoglobiny we krwi. Najczęstszą przyczyną tej choroby jest niedobór żelaza. Cierpią na nią głównie kobiety, a przyczyną może być nieodpowiednie żywienie, ciąża i karmienie piersią, obfite miesiączki, krwawienie z przewodu pokarmowego czy restrykcyjne diety odchudzające. W takim przypadku jednym z głównych sposobów na powrót do zdrowia będzie odpowiednia dieta, bogata w żelazo i inne niezbędne składniki.

Co oznacza spadek krwinek czerwonych?

Przyczyn niedoboru erytrocytów (czerwonych krwinek) bądź hemoglobiny może być wiele, więc niezwykle istotnym elementem jest diagnostyka przeprowadzona przez lekarza.

Jakie rodzaje niedokrwistości wyróżniamy?

Niedokrwistość niedoborowa – jest najczęstszą chorobą hematologiczną, a najpowszechniejszą jej przyczyną jest zbyt niski poziom żelaza we krwi. Może ona również wynikać z niedoboru kwasu foliowego i witaminy B12 (niedokrwistość megaloblastyczna).

Niedokrwistość towarzysząca chorobom przewlekłym – może pojawić się w przebiegu infekcji bakteryjnych, pasożytniczych i grzybiczych, towarzyszy również niektórych chorobom nowotworowym i autoimmunologicznym.

Inne, rzadziej występujące rodzaje anemii to niedokrwistość hemolityczna, syderoblastyczna i aplastyczna.

W diagnostyce anemii podstawowymi parametrami są ilość erytrocytów we krwi, zawartość hemoglobiny i hematokryt. Prawidłowe wartości badań różnią się w zależności od laboratorium i oscylują w granicach:

  • liczba erytrocytów: dla kobiet 4,2–5,4 mln/mm3; dla mężczyzn 4,7–6,2 mln/mm3
  • hemoglobina: u kobiet 12–16 g/dl, u mężczyzn 14–18 g/dl
  • hematokryt: kobiety 35–47%, dla mężczyźni 42-52%

Niedobór czerwonych krwinek – Objawy

Pomimo tego, że przyczyny anemii mogą być różne, wiele objawów towarzyszących tej chorobie ma cechy wspólne. Należą do nich m.in.:

  • osłabienie, uczucie zmęczenia i znużenia nieustępujące po śnie, czy odpoczynku
  • blada i skłonna do przesuszeń skóra, blade błony śluzowe i spojówki oczu
  • bóle głowy
  • obniżona sprawność ruchowa, zadyszka po wysiłku
  • przyspieszona akcja serca
  • zawroty głowy, szum w uszach, mroczki przed oczami
  • apatia, senność
  • kłopoty ze skupieniem uwagi i z pamięcią
  • skłonność do depresji
  • przesuszone, łamliwe włosy, wypadanie włosów i łamliwość paznokci

Erytrocyty, co jeść aby zwiększyć ilość czerwonych krwinek

Odpowiednie żywienie jest bardzo ważnym elementem leczenia anemii, zwłaszcza niedokrwistości niedoborowej. Podstawowe zasady dietetyczne przy anemii, które przełożą się na wzrost ilości erytrocytów to:

  1. unikanie produktów wysokoprzetworzonych, cukru, słodyczy, białego pieczywa i wyrobów cukierniczych
  2. jedzenie produktów pełnowartościowych, bogatych w białko, tłuszcze i węglowodany oraz witaminy i składniki mineralne
  3. spożywanie chudego mięsa i wędlin oraz wątróbki – są źródłem lepiej przyswajalnego żelaza
  4. odpowiednia ilość warzyw i owoców bogatych w witaminę C spożywana codziennie
  5. ograniczenie kawy i herbaty, gdyż taniny w nich zawarte osłabiają wchłanianie żelaza
  6. czynnikiem ograniczającym wchłanianie żelaza jest również wapń zawarty w dużych ilościach np. w mleku, wapń jest niezbędnym elementem budującym nasze kości w związku z tym nie należy go eliminować z diety, warto natomiast zadbać o to, aby nie łączyć w jednym posiłku produktów bogatych w wapń i żelazo

Jeżeli niedokrwistość jest spowodowana niedoborem żelaza dieta osób chorych powinna zawierać produkty bogate w żelazo, witaminę C, B12 i kwas foliowy, białko oraz mikroelementy takie jak mangan, kobalt i miedź, które biorą czynny udział w budowaniu czerwonych krwinek.

Przy anemii istotne znaczenie w żywieniu ma pełnowartościowa dieta, spełniająca dzienne zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Najlepszym źródłem białka będą ryby, mięso (zwłaszcza wołowina, indyk), jaja i sery. Bardzo ważne jest spożywanie dużej ilości surowych warzyw i owoców będących źródłem witamin i minerałów.

Dieta na czerwone krwinki a żelazo

Dieta w anemii powinna obfitować w produkty bogate w żelazo. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest wyższe u kobiet i wynosi w zależności od wieku i stanu fizjologicznego od 18 do 25 mg żelaza dziennie (dorosłe kobiety), natomiast u dorosłych mężczyzn średnio 8 mg dziennie.

Należy przy tym pamiętać, że przyswajalność żelaza z produktów pochodzenia zwierzęcego jest wyższa niż z produktów pochodzenia roślinnego. Żelazo występujące w produktach zwierzęcych, tzw. żelazo hemowe (dwuwartościowe) jest absorbowane przez nasz organizm w 10-15%, a żelazo niehemowe (trójwartościowe) z produktów roślinnych w 2-3%.

Ze względu na zawartość żelaza dzielimy produkty na te o:

  • wysokiej zawartości żelaza – powyżej 4 mg w 100 g produktu (np. podroby i warzywa strączkowe, natka pietruszki, pestki dyni, nasiona słonecznika, mak)
  • średniej zawartości żelaza – od 1 do 4 mg w 100 produktu (np. drób, mięso, kasze, płatki, jaja, niektóre ryby – łosoś, makrela, śledź, warzywa, zwłaszcza liściaste, orzechy, suszone owoce: morele, figi, daktyle, rodzynki)
  • niskiej zawartości żelaza – poniżej 1 mg w 100 g produktu (np. ziemniaki, owoce, ryż, mleko i produkty mleczne)

Wchłanianie żelaza poprawia obecność odpowiedniej ilości witaminy C, dlatego tak ważne jest spożywanie produktów w nią bogatych w każdym posiłku. Może to być czerwona papryka, natka pietruszki, brokuły, kiwi, dzika róża, czarna porzeczka, brukselka, owoce cytrusowe, kalafior czy kapusta kiszona.

Jedzenie na czerwone krwinki

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B i można dostarczyć do organizmu spożywając brukselkę, szpinak, szparagi, sałatę, brokuły, groch i fasolę, pomarańcze. Można go też znaleźć w drożdżach, wątróbce, pszenicy, orzechach i słoneczniku. Warto pamiętać, że obróbka termiczna, jak gotowanie, czy pieczenie w dużej mierze niszczy kwas foliowy zawarty w produktach. Zaleca się spożywanie 180–200 µg kwasu foliowego na dobę przez osoby dorosłe, natomiast kobiety ciężarne powinny spożywać go więcej – 400 µg na dobę.

Dobrym źródłem witaminy B12 są: ryby, mięso (wołowe, drobiowe, podroby), owoce morza, jajka oraz wyroby mleczne. Zawartość tej witaminy jest praktycznie znikoma w produktach roślinnych, dlatego bardzo często niedobór witaminy B12 występuje u osób będących na dietach wegetariańskich. Witamina B 12 powinna być dostarczana do organizmu w ilości ok. 2 μg każdego dnia

Witaminę B6 (pirydoksan) znajdziemy w mięsie, rybach, drobiu, jajkach, mleku, drożdżach, warzywach (kapusta, groszek zielony, kalafior, marchew, szpinak, ziemniaki, fasola), zbożach (kiełki pszenicy), orzechach włoskich, pestkach dyni i słonecznika, bananach. Dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę wynosi 2–2,4 mg u osób dorosłych, a u kobiety w ciąży i karmiących 2,9–3 mg dziennie.

Przy anemii warto również zadbać o dostępność takich mikroelementów jak cynk, kobalt i miedź. Dobrym źródłem cynku w pożywieniu są produkty pełnoziarniste, kasza gryczana, żółty ser, kapusta i jaja. Źródłem kobaltu są cykoria i szpinak oraz grzyby, a źródłem miedzi orzechy, drób, produkty pełnoziarniste, warzywa strączkowe i owoce morza.

Mało czerwonych krwinek? Sprawdź co jeść na niedobór erytrocytów
Ocena: 4.9 Oddane głosy: 14

Źródła:

[1] Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia 2012, 223. Redaktor Naukowy: Prof. dr hab. n. med. M. Jarosz
[2] Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Tabele składu wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005.
[3] https://www.emedicinehealth.com/anemia/article_em.htm
[4] https://www.healthline.com/health/rbc-count#modal-close
[5] https://www.medicalnewstoday.com/articles/319457.php
[6] https://www.livestrong.com/article/293567-iron-ferritin-levels/
[7] http://americanpregnancy.org/naturally/treat-iron-deficiency-naturally-pregnancy/

Komentarze i opinie

4 komentarze do "Mało czerwonych krwinek? Sprawdź co jeść na niedobór erytrocytów"
Dodaj swoją opinie
  1. W tamtym tygodniu zrobiłam badania i wyszedł mi bardzo niski poziom czerwonych krwinek. Pan doktor zalecił mi jeść dużo szpinaku, pietruszki, ryb i produktów pełnoziarnistych. Ale widzę, że jest o wiele więcej fajnych produktów do jedzenia zawierających żelazo 🙂

  2. Odpowiednia dieta pod tym kątem to jedno. Ale jak nie zmienicie sposobu odżywiania i będziecie dodatkowo nadal bez opamiętania pić cole, energetyki, kawy, zielone herbaty to prędzej czy później wrócicie do tej samej sytuacji i wyniki nadal będą słabe – diagnoza? Mało czerwonych krwinek! Co jeść na żelazo? I tak w koło macieju..

Dodaj komentarz

Pestki dyni - Produkt bogaty w magnez

Dieta bogata w magnez. W jakich produktach jest go najwięcej?

Olej z wiesiołka na trądzik hormonalny

Olej z wiesiołka – Sprawdzona metoda na trądzik hormonalny