w ,

Polskie superfoods. Super żywność w Twoim warzywniaku lub markecie

Superfoods doskonale wpisują się w słynne słowa Hipokratesa „Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem” W tą definicję wpisuje się spora grupa artykułów żywnościowych. Wiele z nich przybywa do nas z dalekich krańców świata. Sprawdź, które z polskich produktów to doskonałe superfoods.

Superfoods, inaczej superżywność to określenie, które zna każdy, kto interesuje się zdrowym odżywianiem. Superjedzenie, czyli coś extra, coś co jest wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju. Internet, sklepy pełne są produktów nazywanych superfoods. Jagody acai, goji, chlorella, spirulina, quinoa, nasiona chia, noni i wiele innych to hity ostatnich lat. Problem w tym, że jak to z hitami bywa, trzeba za nie słono zapłacić.

Czy rzeczywiście chcąc się zdrowo odżywiać, nie mamy wyboru?

Superfoods w diecie

Skąd taka popularność superżywności? Każdy z produktów należących do tej grupy jest inny od pozostałych, ma unikatowy skład i często cechuje go bardzo duża ilość wybranych składników, które nadają mu unikalną wartość odżywczą oraz mogą mieć drogocenny wpływ na nasze zdrowie. Witaminy, składniki mineralne, enzymy, bioaktywne peptydy, polifenole i inne bioaktywne fitozwiązki – ich bogactwo znajdziemy w superfoods. Ważne jest również to, że każdy z produktów „super” ma kilka, a nie jedną – wyjątkowych, wyróżniających go cech. To właśnie skoncentrowanie ich w jednym miejscu czyni tą żywność szczególnie ważną dla naszego zdrowia.

Polskie zamienniki superfoods

Większość popularnych superfoods, o których jest głośno w mediach to produkty egzotyczne, nie występujące naturalnie w naszym kraju. Sprowadzenie ich do Polski to koszty, które mają wpływ na cenę.

Tymczasem gdy spojrzymy na to co rodzi nam nasza ziemia, okazuje się że wiele produktów ma bardzo cenne właściwości odżywcze i prozdrowotne, stanowiąc tym samym polskie odpowiedniki superfoods. Odpowiadają, a czasem przewyższają je swą jakością oraz ceną, zdecydowanie niższą, bardziej przyjazną dla naszych portfeli. Jednym słowem – cudze chwalicie, swego nie znacie. Lista polskiej superżywności jest długa – siemię lniane, aronia, rokitnik, orzechy włoskie, olej rzepakowy, jarmuż, szpinak, pietruszka, żurawina, olej lniany, kasza gryczana i wiele innych. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym z nich.

Aronia

Owoce aronii to prawdziwa bomba drogocennych składników. Jest najbogatszym na świecie owocem jeżeli chodzi o antyoksydanty – polifenole, antocyjany, witamina C i E, karotenoidy. Dzięki nim wykazuje wiele prozdrowotnych właściwości, zwłaszcza jeżeli chodzi o profilaktykę chorób sercowo-naczyniowych i chorób nowotworowych oraz cukrzycy. Aronia to również bardzo dobre źródło witamin z grupy B, witaminy PP oraz minerałów: molibdeny, manganu, miedzi, kobaltu, jodu. Ma również dużo błonnika i pektyn, które usprawniają pracę jelit oraz wspomagają nasz organizm w oczyszczaniu z toksyn. Warto również wspomnieć o tym, że owoce aronii nie kumulują metali ciężkich, co jest ich olbrzymim atutem.

Owoce aronii – polskie superfoods będący odpowiednikiem jagód goji oraz acai.

Żurawina

Podobnie jak aronia, żurawina obfituje w przeciwutleniacze – witaminę C, polifenole, flawonoidy, kwas elagowy i beta karoten. Dzięki zawartości proantocyjanidów, wykazuje działanie przeciwbakteryjne – związki te zapobiegają przyleganiu i osadzaniu się bakterii w ścianach organów, np. żołądka czy pęcherza moczowego. Dzięki temu żurawina jest skutecznym orężem w walce z chorobami układu moczowego, pokarmowego, skóry i przyzębia.

Żurawina – polskie superfoods będący odpowiednikiem jagód goji.

Jarmuż, szpinak, natka pietruszki

Polskie zielone warzywa liściaste jak jarmuż, szpinak czy natka pietruszki są bogatym źródłem białka, zawierają mnóstwo antyoksydantów (m.in. witamina C, chlorofil, sulforafany, luteina), witaminy z grupy B, witaminę E, A i K, składniki mineralne (m.in. wapń, potas, żelazo, cynk, fosfor, magnez, selen). Działają ochronnie na naszą wątrobę, obniżają poziom cukru we krwi, wykazują działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, oczyszczające i przeciwwirusowe i przeciwnowotworowe.

Jarmuż, szpinak i natka pietruszki – polskie superfoods będące odpowiednikiem alg morskich (spirulina, chlorella)

Siemię lniane

Siemię lniane wyróżnia się na tle innych produktów żywieniowych pod względem zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Nasz organizm potrzebuje tych kwasów tłuszczowych m.in. do budowy błon komórkowych i tkanki mózgu czy syntezy hormonów. NNKT wykazują działanie przeciwzapalne, dlatego też są jednym z kluczowych elementów profilaktyki przeciwnowotworowej, chorób układu sercowo-naczyniowego i chorób neurodegeneracyjnych. Ilość występujących w nim kwasów omega-3 dorównuje rybom morskim, ponadto utrzymane są w nim bardzo dobre proporcje kwasów omega-3 do omega-6 (4:1). Charakterystyczne dla siemienia lnianego są lignany, które należą do jednych z najsilniejszych związków o działaniu przeciwutleniającym. Doskonale neutralizują wolne rodniki, regulują pracę jelit, regulują gospodarkę hormonalną organizmu oraz chronią przed chorobami układu krążenia i chorobami nowotworowymi.

Siemię lniane – polskie superfoods będące odpowiednikiem popularnych nasion chia.

Rokitnik

Owoce rokitnika choć wcześniej powszechnie stosowane w medycynie ludowej, w ostatnich latach zostały trochę zapomniane. Warto więc o nich przypomnieć, gdyż stanowią wyjątkowe połączenie wartościowych składników: witamina C, A, D, E, K oraz witaminy z grupy B, potas, wapń, żelazo, cynk, kwas foliowy, fitosterole, karotenoidy oraz kwasy omega-3 i omega-6 . Taki skład sprawia, że rokitnik ma silne właściwościowości przeciwzapalne, przeciwwirusowe i antynowotworowe. Wzmacnia odporność, łagodzi choroby skóry, dolegliwości żołądkowe i problemy z trawieniem, jest przydatny w leczeniu chorób układu krążenia, pokarmowego i moczowego.

Rokitnik to najcenniejsze polskie superfood.

Orzechy włoskie

Można śmiało powiedzieć, że pod względem wartości odżywczych wiodą prym wśród orzechów. Bogate w cynk, magnez, potas, fosfor, miedź i mangan, witaminę E, B1, B6, kwas foliowy, przeciwutleniacze oraz kwasy omega-3. Tych ostatnich jest na tyle dużo, że orzechy włoskie są jednym z kluczowych produktów w naszej diecie dostarczających nam tych kwasów tłuszczowych. Dzięki tym składnikom wykazują szereg właściwości prozdrowotnych. Regulują ciśnienie krwi, działają przeciwmiażdżycowo, obniżają stężenie cholesterolu we krwi, chronią przed chorobami serca i układu krążenia. Poprawiają pracę mózgu, wpływają pozytywnie na stan skóry, funkcjonowanie oczu oraz na prawidłowy rozwój układu nerwowego, poprawiają samopoczucie i redukują zmęczenie.

Żurawina – polskie superfoods będący odpowiednikiem egzotycznych orzechów macadamia.

Polskie superfoods

Bogactwo polskich produktów, które z powodzeniem możemy zaliczyć do superżywności jest wielkie. Są łatwo dostępne – ma je w swoim asortymencie praktycznie każdy sklep, zarówno osiedlowy, jak i supermarket. Niezmierne wartościowe pod względem składników, wartości odżywczych i możliwości działań prozdrowotnych i leczniczych polskie odpowiedniki superfoods mają jeszcze jedną zaletę – przystępną cenę. Zanim więc sięgniemy po modne produkty, zastanówmy się nad naszym wyborem – jagody goji, acai, a może aronia, chlorella i spirulina czy nasz polski jarmuż, a jeśli orzechy – to macadamia czy włoskie? Decyzja należy do nas samych.

Polskie superfoods. Super żywność w Twoim warzywniaku lub markecie
Ocena: 4.9
Oddane głosy: 14

Źródła:

[1] Majewska M., Czeczol H., Flawonoidy w profilaktyce i terapii, Farm. Pol. 2009 65 (5): 369-377.
[2] Mroczek J.R., Aronia – cenna roślina użytkowa i lecznicza. Leki ziołowe. Panacea. 2009, 22-23.
[3] Kwiatkowska E., Kwas elagowy – zawartość w żywności i rola prozdrowotna, Borgis - Postępy Fitoterapii 2010, 4: 211-214.
[4] Rodowski D., Żurawina – nowe spojrzenie na właściwości lecznicze, Borgis - Postępy Fitoterapii 2001, 2-3: 28-31.
[5] Zdrojewicz Z. et al., Wpływ składników zawartych w orzechach na organizm człowieka, Borgis - Postępy Fitoterapii 2015, 3: 124-130.
[6] Bośko P. Biel W., Właściwości lecznicze rokitnika zwyczajnego (Hippophae rhamnoides L.), Borgis - Postępy Fitoterapii 2017, 1: 36-41.
[7] Grzędzicka E., Ilustrowany Atlas Ziół, Buchmann Sp. z o.o., Warszawa 2008.

Komentarze i opinie

Dodaj komentarz

Naturalne sposoby na przewlekłe zmęczenie

Naturalne sposoby na przewlekłe zmęczenie. Odzyskaj siłę i energię!