w ,

Jarmuż – idealny w diecie na odchudzanie

Jarmuż a odchudzanie to ostatnio modny temat. Jednak to zielone warzywo – jeszcze niedawno uznawane bardziej za element dekoracyjny niż skarbnicę zdrowia – trzeba jeść rozważnie. Bo związek między jarmużem a odchudzaniem jest złożony.

Jarmuż jest jedną z najstarszych znanych odmian botanicznych kapusty warzywnej. Spożywany był już w starożytności. W XXI wieku został uznany za superżywność („superfood”) i idealny składnik diety odchudzającej. Trudno się temu dziwić: kaloryczność 100 gramów tego warzywa o kędzierzawych zielonych lub w odcieniach fioletu liściach to zaledwie 49 kcal.

Jarmuż – skarbnica zdrowia

Niewielka liczba znajdujących się w jarmużu kalorii to tylko jedna z zalet tego warzywa. Osoby, których celem jest perfekcyjna linia ciała, powinny z zainteresowaniem pochylić się nad składem tworzącej je zielonej materii. Wg danych National Nutrient Database (amerykańskiej instytucji rządowej zajmującej się szeroko pojętą problematyką danych na temat żywności) 100 gramów jarmużu zawiera 8,75 gramów węglowodanów i dodatkowo aż 3,6 gramów błonnika oraz 4,28 gramów białka. Do tego całą masę składników antyutleniających (w tym związków flawonowych), witamin i minerałów – na czele z dużą ilością wapnia, żelaza, potasu i fosforu oraz witamin A, C, K.

Beztłuszczowy jarmuż?…

Mitem jest, że jarmuż jest warzywem beztłuszczowym. Zawiera on związki tłuszczowe – jest ich wprawdzie niewiele, ale jednak są. Ogółem jest to 0,93 grama w 100 gramach zielonej masy. Prawie 30% tego stanowią najcenniejsze dla nas wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Prawdą jest natomiast, że jarmuż nie zawiera cholesterolu. Wspomaga za to przywrócenie właściwej równowagi cholesterolowej w organizmie.

Goitrogeny i szczawiany – ciemna strona jarmużu

Wybierając rozsądnie na składnik diety redukcyjnej jarmuż, kalorie w niewielkiej liczbie i dużą ilość błonnika, minerałów i witamin zawartych w roślinie należy przeciwstawić – również znajdującym się w składzie warzywa – goitrogenom oraz szczawianom. Te drugie mogą wspomagać tworzenie się kamieni nerkowych. Natomiast te pierwsze, poza tym, że wykazują hamujący wpływ na przyswajanie niektórych składników żywności, mają niebagatelny wpływ na całość procesów przemiany materii.

Do goitrogenów zaliczane są m.in. glikozydy, związki z klasy polifenoli. Te w jarmużu występują w sporych ilościach i w dość urozmaiconym składzie – co potwierdziły m.in. badania przeprowadzone w niemieckim Institute of Vegetable and Ornamental Crops Grossbeeren. Goitrogeny mają jednak tę brzydką cechę, że mogą spowalniać pracę tarczycy – gruczołu odpowiedzialnego m.in. za tempo przemiany materii.

Jarmuż a odchudzanie

Ambaras z goitrogenami zaczyna się podczas rozdrabniania surowego jarmużu lub żucia surowych tkanek rośliny. Uwalnia się wtedy enzym tioglukozydaza, który rozkłada glikozydy. W efekcie powstają związki zwane tiocyjaninami, które w organizmie potrafią konkurować z jonami jodu, uniemożliwiając im docieranie do tarczycy. Powoduje to spadek aktywności tego gruczołu, a nawet niedoczynność tarczycy i wolniejsze tempo przemiany materii. Konsekwencją może być nieskuteczne odchudzanie – pomimo tego, że w diecie znajdzie się wystarczająco dużo dającego poczucie sytości błonnika (a tego w jarmużu jest przecież naprawdę sporo).

Na szkodliwy wpływ goitrogenów na przemianę materii jest jednak prosta rada: obróbka cieplna.

Odchudzający zielony koktajl z jarmużem

Gotowanie lub blanszowanie w temperaturze 90ºC dezaktywuje tioglukozydazę, natomiast powstałe już szkodliwe tioglikozydy – z racji swego lotnego charakteru – ulatują wraz z parą wodną. Wystarczą 3-4 minuty kontaktu warzyw z wrzątkiem, aby przygotowanie naprawdę zdrowego i odchudzającego zielonego koktajlu z jarmużem było możliwe. W tak krótkim czasie pozbędziemy się szkodliwych glikozydów, zachowując jednocześnie znakomitą większość składników wartościowych dla osób chcących zredukować masę ciała. Wystarczy obgotowany jarmuż przestudzić, połączyć go w innymi surowymi, bogatymi w błonnik warzywami, zmiksować wszystko do konsystencji aksamitnego musu, doprawić do smaku i potraktować jak wspaniałą witaminową porcję o działaniu odchudzającym i witaminizującym.

Jarmuż przy odchudzaniu to nie tylko błonnik…

… zawarty w jarmużu przyspiesza proces redukcji masy ciała. Przyczynia się do tego także duża ilość witaminy C, która skutecznie poprawia sprawność działania układu odpornościowego, ale również – o czym nie wszyscy wiedzą – większości procesów metabolicznych zachodzących w organizmie. Sprawny metabolizm zapewniają też wapń i fosfor zawarte w jarmużu: oba pierwiastki pełnią istotną rolę w przemianach energetycznych, w tym: w metabolizmie tłuszczów i węglowodanów. Warto zatem sięgać po to warzywo; szczególnie w okresie niedoboru świeżej zieleniny, czyli w czasie jesiennych i zimowych chłodów – bo w tym właśnie czasie mamy fizjologicznie uwarunkowane zwiększone tendencje do zwiększania masy ciała.

Jarmuż – idealny w diecie na odchudzanie
Ocena: 4.7 Oddane głosy: 7

Tematy:

Komentarze i opinie

Dodaj komentarz

Ziemia okrzemkowa na pasożyty i robaki

Ziemia okrzemkowa – skuteczna broń na pasożyty i robaki

Potas sposobem na stres i skołatane nerwy. Potas dla diabetyków?